30 Νοεμβρίου 2008

Ο ΔΙΟΔΟΤΟΣ ΚΙ Ο ΕΜΦΥΛΙΟΣ

Στις 3 του Δεκέμβρη συμπληρώνονται 64 χρόνια από τα Δεκεμβριανά του 1944.
Τον εμφύλιο τον πληρώσαμε ακριβά , με μίσος σφαγές, πισωγυρίσματα. Όταν η δίνη του πρώτου αίματος παρασύρει το μυαλό, τότε πάνε χαθήκαν όλα. Σήμερα δεν θα επιρρίψουμε ευθύνες σε δεξιούς κι αριστερούς.


Σήμερα θα θυμηθούμε τους εμφύλιους σπαραγμούς και θα σωπάσουμε .
Θα θυμηθούμε :Τον εμφύλιο Αχιλλέως και Αγαμέμνονος, τον Πελοποννησιακό, των διαδόχων του Μεγαλέξανδρου, της Εικονομαχίας, τον εμφύλιο Επανάστασης της 1823 -1825, τον Εθνικό Διχασμό.
Δυστυχώς , εκτός από τα σωματικά και ψυχικά ερείπια που αφήνει η εμφύλια διαμάχη, πνίγει και τις σώφρονες φωνές .
Σήμερα το μόνο τρισάγιο που μπορούμε να κάνουμε είναι να χαράξουμε στη μνήμη μας τα λόγια του Διόδοτου, του ανθρώπου , του Αθηναίου που πάσχισε να μην χυθεί αίμα ελληνικό, του ανθρώπου που απεσόβησε μια σφαγή, που εμπόδισε την πατρίδα του από το να προσθέσει στην ιστορία της μια κηλίδα όπως της σφαγής των Μηλίων.
Σε κάθε εμφύλιο χαμένοι είμαστε όλοι μας, κερδισμένοι οι οχτροί μας. Γελάνε τότε τα ασκέρια των Περσών, των Τούρκων, των Φράγκων,των Εγγλέζων, των Αμερικάνων


Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΙΟΔΟΤΟΥ

Μετά την αποστασία της Μυτιλήνης (428 π.X) οι Αθηναίοι και συγκεκριμένα με πρόταση του Κλέωνα, αποφάσισαν να σκοτώσουν όλους του άνδρες της Μυτιλήνης και τα γυναικόπαιδα να τα πουλήσουν δούλους. Η πρόταση του Κλέωνα ψηφίστηκε από την Εκκλησία του Δήμου (427 π.Χ.) και ξεκίνησε μια τριήρης για να μεταφέρει την απόφαση στη Μυτιλήνη .
Την επόμενη μέρα ο Διόδοτος έκανε καινούρια πρόταση σε νέα συνεδρίαση της Εκκλησίας του Δήμου και ανακλήθηκε το ψήφισμα. Μια δεύτερη τριήρης ξεκίνησε αμέσως για να προλάβει την πρώτη. Οι κωπηλάτες της δεν έπαιρναν ανάσα (Ο Θουκυδίδης λέει ότι είχαν πάρει μπαξίσι κι από τους πρόξενους της Λέσβου που ζούσαν στην Αθήνα).

Η δεύτερη τριήρης έφθασε στη Μυτιλήνη λίγο μετά την πρώτη όταν διαβαζόταν το ψήφισμα. Ίσα που πρόλαβαν το μακελειό. Σκοτώθηκαν μόνο οι πρωταίτιοι, ο Θουκυδίδης μιλάει για 1000, πρέπει να έχει γίνει όμως όπως πολλοί παραδέχονται λάθος στα χειρόγραφα και να ήταν 30 (Λ =30 Α’= 1000)


Εικόνα : Ο Θουκυδίδης , Μονή Φιλανθρωπινών - Ιωάννινα

Παρακάτω ακολουθούν σε μετάφραση του Ελ. Βενιζέλου αποσπάσματα από το έργο του Θουκυδίδη.

Ο λόγος του Διόδοτου είναι στο κεφάλαιο 41 Το «τρέξιμο» των κωπηλατών στο κεφ. 49

5 σχόλια:

ΦΑΙΔΩΝ ΘΕΟΦΙΛΟΥ είπε...

Με χαρακτηριστική πολιτική ψυχραιμία διεξέρχεσαι το θέμα που ανάρτησες και με χρήσιμη επωδό - συμπέρασμα "Ότι από κάθε εμφύλιο χάνουμε όλοι και οι μόνοι κερδισμένοι είναι οι αντίπαλοί μας.
Εγώ θα ήθελα να προσθέσω παραβιάζοντας τον όρο που έθεσες στο αναρτημένο κείμενο, να μη μιλήσουμε για ευθύνες, θα πω ότι ο εμφύλιος των Νεοελλήνων ξεπέρασε κατά πολύ την αγριότητα των αρχαίων εμφυλίων, (τηρουμένων των αναλογιών) πράγμα που δείχνει ότι δεν μαθαίνουμε από την Ιστορία, που τελικά το μόνο ρόλο που παίζει είναι ο ενημερωτικός γιατί για παιδευτικό δεν μπορούμε να μιλάμε. Και για να κλείσω: Το καλύτερο μνημόσυνο - ανακούφιση για τα θύματα του εμφυλίου θα ήταν να παραδεχθούν τις ευθύνες τους δημόσια και επίσημα και οι δύο πλευρές, ώστε να επέλθει επιτέλους η κάθαρση....Η αναφορά και οι συγκρίσεις με τους αρχαίους εμφυλίους πιστεύω ότι αντιλαμβάνεσαι και συ, ότι σε ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ δεν δικαιολογούν ιστορικά τον εμφύλιο των Νεοελλήνων..

στρατης είπε...

Φυσικά και με τίποτα οι αναφορές στους αρχαίους δεν δικαιολογούν τον σημερινό εμφύλιο.
Ήθελα όμως να αποφύγω να πάρω θέση γιατί ό,τι κι αν πω , ό, τι κι αν πεις , ό,τι κι αν πούμε θα είναι άστοχο ,αν δεν προηγηθεί όπως σωστά ανέφερες η παραδοχή και από τις δύο πλευρές των ευθυνών δημόσια και υπέυθυνα. Αντιγράφω και προσυπογράφω τα λεγόμενά σου:
Το καλύτερο μνημόσυνο - ανακούφιση για τα θύματα του εμφυλίου θα ήταν να παραδεχθούν τις ευθύνες τους δημόσια και επίσημα και οι δύο πλευρές, ώστε να επέλθει επιτέλους η κάθαρση.

Nikos είπε...

εε οχι και ...μπαξισι βρε παιδια ! Ποτε πια θ αποφασισετε να γινετε Ελληνες κι οχι τεως υπηκοοι της Οθωμανικης αυτοκρατοριας ? Τοσο πολυ σας ..εκφραζουν πια οι Τουρκικες λεξεις η τοσο αγραμματοι ειστε ωστε να μην μπορειτε να βρειτε μια καταλληλη μεσα απο την Ελληνικη γλωσσα ?

nikos είπε...

Εε οχι και ..μπαξισι βρε παιδια !! Ποτε επιτελους θ αποφασισετε πως ειστε Ελληνες πολιτες κι οχι απογονοι ..υπηκοων της Οθωμανικης αυτοκρατοριας ? Τοσο πολυ σας συγκινουν οι Τουρκικες λεξεις η ειστε τοσο αγραμματοι ωστε να μη μπορειτε να βρειτε αντιστοιχη στην Ελληνικη ? Ετσι μεταφραζετε εσεις και σχολιαζετε αρχαια Ελληνικα κειμενα ?

Στρατής Γιαννίκος είπε...

Λάδωμα θα ήταν το σωστότερο, μιας κι είμαστε Μυτιληνιοί!